Sinds augustus 2016 ben ik aan de slag bij Hogeschool PXL. Ik ben er centrale ombudsman, maar vooral ook medewerker van de dienst Studentenvoorzieningen (PXL-STUVO). Binnen die laatste dienst ben ik werkzaam op de domeinen studentenvervoer, cultuur, studentenverenigingen en internationale studenten.
Op deze pagina beperk ik me, wegens het vertrouwelijk karakter van de ombudswerking, tot voorbeelden uit de werking van PXL-STUVO.
Over (mijn rol binnen) PXL-STUVO
De dienst voor studentenvoorzieningen heeft als doel om te voorzien in een aantal basisvoorwaarden die toegang tot en succes in het hoger onderwijs bevorderen. Als medewerker van PXL-STUVO werk ik dan ook mee aan allerhande acties en campagnes die de studenten breed moeten ondersteunen: van het vlot, duurzaam en betaalbaar van en naar de campus geraken, tot het gezond ontspannen na de lessen.
Momenteel is het voornaamste project waaraan ik werk het jaarspel ‘PXL-Play – Battle of the Elements’. Dat deelt alle studenten en medewerkers van Hogeschool PXL op in vier teams die het tegen elkaar opnemen in allerlei uitdagingen. Ons doel is om mensen samen te brengen, los van bestaande groepjes en structuren. Daarnaast willen we beleving op de campus aanmoedigen en studenten beter toeleiden naar de vele bestaande initiatieven van onze eigen én andere diensten.
Een ander lopend project is de derde editie van de ‘Boekenpanda – PXL-Boek van het jaar’. Samen met de PXL-Bibliotheek en Bibliotheek Hasselt Limburg (stad Hasselt) gaan we telkens op zoek naar het beste recent gepucliceerde Nederlandstalige boek. De eerste editie werd opgezet om studenten in lockdown de kans te geven te ontspannen weg van beeldschermen. De naam Boekenpanda werd toen gekozen naar analogie met prijzen als de Boekenuil. Immers: de eerste editie viel samen met de introductie van Hogeschool PXL-mascotte ‘Pandix’. (Dat de campagne succesvol is, mag blijken uit het feit dat PXL-STUVO en de PXL-bibliotheek weldra een dichtwedstrijd in de zelfde lijn en stijl zullen gaan organiseren.)
Daarnaast zijn er tal van andere campagnes en acties. Sommigen herhalen zich (half-)jaarlijks, anderen worden eenmalig uitgevoerd. Sinds de uitrol van PXL-Play is onze nieuwe subwebsite, stuvo.pxl.be, het centrale ankerpunt voor de communicatie in de nieuwsbrieven en op de diverse sociale media. (Daarnaast bevat de website uiteraard ook een luik met vaste info over onze diensten, parallel aan de relevante pagina’s op pxl.be/studenten.)
Materialen
PXL-Play – Battle of the Elements

* Wachtwoord op aanvraag.
Boekenpanda – PXL-boek van het Jaar
Brand ambassador
Hoewel ik tracht om niet te veel PXL-content ‘zomaar te delen’, staan mijn sociale tijdlijnen toch meer wel dan niet bol van de PXL-projecten die me oprecht na aan het hart liggen. Van verenigingen die een mooi project uitrollen, tot de lancering van PXL-Play. Van filmpjes met parkeerinfo voor bij de start van een nieuw academiejaar, tot oproepen voor culturele events zoals PXL-Top 100, Boekenpanda of STUVO in Concert… Ik loop warm van wat ik doe, en ik draag dat uit naar de mensen in mijn netwerk.
Branding is important. Ik vind het belangrijk dat we als team op schijnbare details letten. De juiste banner, een duidelijke lijn in de communicatie ook voer verschillende acties heen, etc. Actie voeren met de dienst doe ik dus inPXL-trui. Immers: dat herkenbaar aanwezig zijn leidt tot een toegankelijke dienst met toegankelijke medewerkers die je ook in de wandelgang zomaar kan aanspreken. Dat die aanpak werkt, is voor mij duidelijk: Ik won zopas (december 2022) de titel van Warmste PXL’er 2022 in de categorie ‘Alg. ondersteunende diensten’.
Uitsmijter: het allereerste PXL-Boekenpandahuiskamergesprek (2021)
Opgelet: bovenstaande opname van het Boekenpandahuiskamergesprek met Oliver Reps,
gepubliceerd op Facebook, start met ca. 40 seconden zwart beeld.